Wednesday, January 30, 2008

Penantian Satu Penyeksaan

Seminggu lebih aku tak menulis di blog aku ni. Sepanjang minggu tu aku asyik memikirkan tentang perancangan aku untuk melaksanakan ASBOD. Tapi apa kan daya kau masih tidak dapat melaksanakannya kerana masih menunggu duit KWSP. Betul la seperti orang kata ..penantian satu penyeksaan.. Segala apa yang aku rancang semua hanya dapat dilaksanakan di atas kertas sahaja. Aku banyak bermain dengan excel untuk melihat apa yang aku dapat menggunakan ASBOD ini dalam 10 dan 2 tahun akan datang. Rupanya banyak kelebihan OD yang boleh digunakan. Cuma aku berharap OD RHB masih kekal dengan BLR+0%. Semoga RHB tidak menaikkan kadar interestnya tahun ni.

Perancangan untuk menukar pinjaman perumahan kepada pinjaman kerajaan terpaksa ditangguhkan kerana memerlukan duit permulaan untuk membayar duit penilaian rumah dan duit proses borang. Jika ada rezeki dapat bonus, aku akan cuba untuk meneruskan pertukaran ke pinjaman kerajaan.

Aku sekarang ni hanya memulakan langkah dengan mencatatkan perbelanjaan harian ku sekeluarga secara detail. Bulan lepas aku bermula pada pertengahan bulan, dan aku nampak kemana duit ku dibelanjan kan.

Untuk bulan Feb, aku menyimpan RM200 sahaja ke ASB isteriku. Inilah simpanan pertama ku sejak baru perkahwinan 4 tahun lalu. Aku akan cuba sedaya upaya ku untuk meneruskan simpanan. Untuk berbuat begini, aku terpaksa berkeras sedikit kepada isteri ku. Aku perlu buat begini kerana banyak kesilapan aku terlalu mengikut kehendak isteri ku. Cukup la wahai isteri ku...marilah kita bermula hidup baru untuk mencapai kebebasan hutang dan hidup dalam ketenangan tanpa hutang.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home